Aktualności » ARCHIWUM WIADOMOŚCI...
"Widoki na WYZWOLENIE "- na styku sztuki i idei - ćwiczenia dla uczniów szkół ponadpodstawowych.
"Widoki na WYZWOLENIE "- na styku sztuki i idei - ćwiczenia dla uczniów szkół ponadpodstawowych.
Odrodzona WOLNOŚĆ, która wraz z końcem I wojny światowej w 1918 dała możliwość zbudowania NIEPODLEGŁOŚCI Polski, dała też szansę w sztuce XX wieku na budowanie wielu poziomów pozwalających na ścieranie się i poszukiwanie nowych "Widoków na WYZWOLENIE":
Ojczyzny
Sztuki
Artysty
Człowieka.
Pytań było coraz więcej - ARTYŚCI pytali coraz częściej o istotę sztuki, o wyzwolenie rozumiane jako zadanie dla wszystkichi zadanie dla jednostki. W czasach: Młodej Polski, pytano czym jest WYZWOLENIE Ojczyzny i szukano odpowiedzi poprzezsztukę symbolizmu, naturalizmu, modernizmu itd.
Przełom XIX i XX wieku był to czas, w którym wielu polskich artystów szukało idei, pytało stąd i po co oraz jak? Wielekierunków w sztuce budowano równolegle, często się one przenikały. Zawsze w historii i sztuce styk wielkich wydarzeńjest interesujący. Powstają nowe dzieła, pojawiają się artyści bezkompromisowi, wielcy i niezapomniani dla kultury isztuki.
Dla uczniów taka epoka to WYZWANIE. Nie tylko dlatego, że ilość i różnorodność lektur oraz ich znaczenia jest duże ale i uporządkowanie tych nurtów w sztuce jest bardzo trudne, zwłaszcza dlamłodych mało doświadczonych "konsumentów" współczesnych sztuk pop i off.
Trudności jakie napotyka uczeń wzrozumieniu i opanowaniu wiedzy z okresu Młodej Polski można czasami porównać do zmagań artystów tej epoki – bozakres materiału duży a czasu na uporządkowanie i opanowanie mało.
Dlatego poprzez ten program chcemy uporządkować, pomóc i wzmocnić młodzież w lepszym zrozumieniu różnorodnościprzenikania się nurtów w okresie tak dynamicznym i ważnym dla historii i kultury II Rzeczypospolitej.
Cele:
1. młodzież poprzez warsztaty pozna ważny dla Polski okres w sztuce, w którym na nowo odrodziła się II Rzeczypospolita,
2. młodzież zobaczy jak sztuka towarzyszyła tym zmianom, czy i jak podtrzymywała lub walczyła z jej nurtami,
3. młodzież zrozumie jak duża odpowiedzialność w wyborze dróg artystycznych towarzyszyła przedstawicielom polskiej sztuki 100 lat temu,
4. młodzież zastanowi się jaka droga do WYZWOLENIA jest owocniejsza: czy wyzwolenie człowieka z wad i słabości a potem wolność Ojczyzny czy też droga odwrotna,
5. młodzież pozna jak i czym różniły się te najważniejsze idee w sztuce Młodej Polski,
6. młodzież porówna czym dzisiaj jest dla nas WYZWOLENIE / i czy jest potrzebne / a czym było w 1918 roku.
Zajęcia odbywają się w MUZEUM NARODOWYM trwają dwie godziny i są dla klas bezpłatne.
Program realizowany przy współfinansowaniu Miasta Stołecznego Warszawy Biuro Edukacji.
Terminy ze szkołami ustalamy po otrzymaniu od Państwa zgłoszenia na adres mailowy fundacjaart.reif@gmail.com.